星野誠 makoto hoshino

音楽ストリーミング時代。チャンスの裏の苦悩

2025.1.10

最近は、音楽をCDでなんてことはめっきりなくなった。音楽といえばストリーミング。サブスクや月額数百円で無限の音楽を楽しめるこの仕組みは、リスナーにとってまさに革命的。しかも、レコード会社と契約しなくても、誰でも音楽をリリースして販売できるようになった。

誰もが気軽に音楽を楽しみ、作ることができる時代。誰にでも門戸が開かれている、それは本当に素晴らしいことだ。ただ、プロにとっては複雑なことも多いようだ。先日、たまたま音楽業界の友人からそんな話を聞いた。メジャー・レーベルとストリーミング・プラットフォームの間には、自分たちのような一般リスナーが耳にすることのない、目に見えない契約が存在することが多いというのだ。例えば、メジャーレーベルは 「前金 」と呼ばれる前払いと引き換えに、膨大な音楽カタログをこれらのプラットフォームに提供する。こうした支払いは、レーベルにとっては確実な収入源を確保するものだけれど、インディペンデント・アーティストに利益をもたらすことはほとんどない。

もうひとつのポイントは、メジャーレーベルが大きな影響力を持つ公式プレイリストのキュレーションだ。スポティファイの「Today’s Top Hits」のようなプレイリストは、アーティストがフィーチャーされれば、そのアーティストのストリーム数を大幅に増やすことができる。ただ、そのようなスポットを占めるのはメジャーレーベルのアーティストであることが多い。その結果、インディーズアーティストがリスナーに発見されるチャンスはかなり少なくなる。

友人が特に強調していたのは、インディーズアーティストが抱える現実。ストリーミングの収益は、1ストリームあたりわずか数千分の1円。この金額では、再生回数が数十万、数百万単位でなければ生活を支えるのは難しい。メジャーレーベルのようにプロモーションの資金を持たないインディーズアーティストにとって、これは厳しい戦いだ。

さらに、友人いわく、多くのリスナーはストリーミングの裏側についてあまり考えることがないそう。そりゃそうだ。友人と話すまで自分だって、まったく考えていなかった。たとえば、「お気に入りのアーティストはたくさん再生されているから大丈夫だろう」と簡単に考えていた。ただ、実際にはその再生回数の収益は、プラットフォームやレーベルに多くが吸い取られ、アーティストの元に届くのはごくわずかだと言う。

現在のアーティストの収入源はライブと物販だという。だからこそ、彼らのライブに足を運んだり、Bandcampのようなプラットフォームを通じて直接音楽を購入したりすることが、彼らをサポートする最善の方法なのだろう。

ストリーミングが生み出す可能性は間違いなく膨大だ。しかしもちろん、光があれば影もある。チャンスが生まれれば、生き残るための課題も生まれる。自分のビジネスでも日常生活でも、そのことを常に意識し、ブラッシュアップを続け、自分の行動を再確認し続けていきたい。

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The Age of Music Streaming: Opportunities and Hidden Struggles

These days, CDs are practically a thing of the past. When it comes to music, streaming is king. With subscription services and unlimited access to music for just a few hundred yen a month, it’s a revolutionary system for listeners. What’s more, anyone can now release music for sale without needing to be signed to a record label.

It’s a time when anyone can enjoy and create music easily. The doors are open to everyone, and that’s truly amazing. But for professionals, it seems there are many complexities. The other day, I happened to hear such stories from a friend in the music industry. They told me that there are often unseen contracts between major labels and streaming platforms, agreements that ordinary listeners like us never hear about. For example, major labels provide massive catalogs of music to these platforms in exchange for upfront payments known as “advances.” While these payments secure a reliable source of income for the labels, they rarely benefit independent artists.

Another point is the curation of official playlists, where major labels hold significant sway. Playlists like Spotify’s Today’s Top Hits can massively boost an artist’s stream count if they’re featured. However, it’s often major-label artists who occupy those spots. As a result, independent artists face a much smaller chance of being discovered by listeners.

My friend particularly emphasized the harsh reality faced by independent artists. Streaming revenue amounts to only fractions of a yen per stream. At that rate, an artist needs tens or even hundreds of millions of streams just to make a living. For independent artists who don’t have the promotional budgets that major labels do, this is a tough uphill battle.

On top of that, my friend pointed out that most listeners rarely think about what goes on behind the scenes of streaming. And that’s understandable. Until I spoke with them, I never gave it much thought myself. For instance, I used to assume, “My favorite artists are getting lots of streams, so they must be doing fine.” But in reality, most of the revenue from those streams is absorbed by the platform and the labels, leaving only a tiny portion for the artist.

For artists today, live performances and merchandise are their primary sources of income. That’s why going to their shows, or buying their music directly through platforms like Bandcamp, is probably the best way to support them.

The possibilities created by streaming are undoubtedly enormous. But of course, where there’s light, there’s also shadow. When opportunities arise, so do the challenges of survival. Whether in my own business or in daily life, I want to stay mindful of this, keep striving, and continually refine my approach without ever letting my guard down.

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