星野誠 makoto hoshino

一本のバナナが1600万円!アート市場の不思議とヴィンテージメガネ

2024.12.23

最近、壁にガムテープで貼られたバナナが1600万という驚くべき値段で落札されたというニュースを目にした。そう、本物のバナナだ。イタリア人アーティスト、マウリツィオ・カテランによるこの作品は「Comedian」と題され、マイアミで開催されたアートフェアで話題となった。



なぜバナナが1600万で売れるのか?

数年前、香港でショップを運営していたとき、素晴らしいアートを展示するギャラリーさんのそばで仕事をする機会があった。そのギャラリーのオーナーさんは、現代アートの世界について興味深い洞察をしていた。このバナナの話を掘り下げ始めたとき、そのような会話がよみがえり、突然、すべてが腑に落ちた。

現代アートの世界では、価格は作品の「本質的価値」だけで決まるわけではない。その代わりに、話題性や戦略的な位置づけ、ある種の「舞台裏の魔法」といった要素が絡んでくる。このバナナは、そのシステムが働いている典型的な例だ



市場価値を操作

たとえば、バナナが1600万円で売れたことで、カテランのアーティストとしての評価は一気に跳ね上がった。アートの世界では、高値で取引されるとそれが「実績」になる。これがあると、他の作品も高額で売れる下地ができる。バナナが高く売れることで、他の作品にも「価値がある」というイメージがつくわけだ。



話題性で勝負

さらに、こんなニュースが出たら、「なんだこれ?」って思わず注目する人が増える。「壁に貼られたバナナが1200万ドルで落札された?えっ!」 その好奇心と話題性は、それだけで価値を生み出す。話題になればなるほど、作品とアーティストの価値は上がる。このようなサイクルは、アートの世界では特に強力だ。



アートは投資

そしてバナナの場合、評価されているのは果物そのものじゃなく、「アイデア」そのもの。マルセル・デュシャンの小便器がアートになったことを考えてほしい。同じような考え方だ。対象物は、その背後にある思想ほど重要ではない。投資家たちはこれを未来の資産とみなし、そのコンセプトの重要性の高まりに賭けているのだ。



「価格操作」も普通

戦略的な価格操作は、アートの世界では珍しいことではなく、事実上当たり前のことだという。よく使われるテクニックをいくつか紹介:

1. インサイダーによる購入

アーティストやギャラリーの関係者が自ら作品を購入し、価格を人為的につり上げる。買い手が匿名であるため、このような行為を発見するのは難しい。

2. オークションにおける代理入札

代理人が売り手に代わって入札し、激しい需要があるように錯覚させ、価格をつり上げる。

3. 捏造された希少性

このピースはもう手に入りません」「このモデルは超レアです」といった発言は、独占的なイメージを作り出し、自然に価格を押し上げる。

4. 購入後の寄付

高値で購入された作品は、後に美術館に寄贈される。一流のコレクション」という事実が、その作品の評価と市場価値をさらに高める。



具体例

いくつかの有名な事例にも行き着いた。これがまた面白い。

  • バンクシーの裁断作品
    バンクシーの作品がオークションで落札された直後、額縁の中で自動的に裁断されるパフォーマンス。普通なら作品が壊れて価値が下がるはずが、逆に価格が跳ね上がった。「パフォーマンス自体がアート」として評価された例。
  • ダミアン・ハーストのオークション
    2008年、ハーストはサザビーズのオークションで自分の作品を直接販売。約220億円を売り上げたけど、裏で代理入札や価格操作があったんじゃないかって噂も。
  • ジャン=ミシェル・バスキア
    2017年、日本の前澤友作さんがバスキアの『Untitled』を約120億円で購入。この一件でバスキアの市場全体の価格が大幅に上昇。でもこれも、価格操作の一環?って話がある。


メガネ市場にも似た構図がある

この話、実はアートだけじゃない。自分、新宿と銀座で15年間「誠眼鏡」ってメガネ屋をやらせてもらってるけど、ヴィンテージメガネにも似た現象がある。「え、この価格で?」って思うもの、正直多い。特にヴィンテージは、作りの良さとか関係なく、どこかのショップが「高額で取引された」という話を作って、それが噂になると値段が吊り上がる。最初は虚像でも、本当にその価格で買うお客様が出てくると、それが現実になる。


価格の作り方

「中途半端じゃなく一気に高値をつける。それで『高い=価値がある』って錯覚させてる。」

希少性の演出

「あのモデルはもう出回らない」「超レア」と言われると、それだけで値段が釣り上がる。



バナナとメガネが教えてくれること

結局、価格ってなんだろう?って常に思う。バナナが1600万円で売れるなら、それがその世界の価値なんだろう。メガネだって「これが欲しい」って思う人がいれば、その値段が正解なのかもしれない。でも、それが本当に自分が納得する価値なのか、一度考えてみるのもありだと思う。

バナナだろうがメガネだろうが、大事なのは「自分がどう感じるか」ってこと。次に何か買うとき、この「値段の裏」にある物語を想像してみると、少し世界の見え方が変わるかもしれない。

とはいえ、高い価格で買ったものを大事にしたくなるのも事実。それもストーリー。それ自体が物語であり、それが幸福をもたらすのであれば、その分の重要な価値はあるということなのかもしれない。

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A $120,000 Banana?! The Mysteries of the Art Market and Vintage Eyewear

Recently, I came across a news story about a banana taped to a wall with duct tape that sold for an astonishing $120,000. Yes, a real banana. This piece, titled “Comedian” by Italian artist Maurizio Cattelan, was the talk of the town at an art fair in Miami.


Why Does a Banana Sell for $120,000?

Years ago, while running a shop in Hong Kong, I had the opportunity to work alongside a gallery that showcased incredible art. The gallery owner often shared fascinating insights into the world of contemporary art. When I started looking into this banana story, those conversations came flooding back, and suddenly, everything clicked.

In the world of contemporary art, prices aren’t determined solely by the “intrinsic value” of the piece. Instead, factors like buzz, strategic positioning, and certain “behind-the-scenes magic” come into play. This banana is a perfect example of that system at work.


Manipulating Market Value

Take the banana for instance—selling for $120,000 skyrocketed Cattelan’s reputation as an artist. In the art world, a high-priced sale becomes a “credential,” setting the stage for the artist’s other works to fetch higher prices. By selling the banana at such a price, it created the perception that all of Cattelan’s works hold immense value.


Winning with Buzz

A headline like this makes people stop and ask, “A banana taped to a wall sold for $120,000? What?!” That curiosity and buzz alone create value. The more people talk about it, the more the piece—and the artist—gain attention. This cycle of demand and attention drives up the value even further. It’s a powerful feedback loop, particularly in the art world.


Art as Investment

In the case of this banana, the real value lies not in the fruit itself but in the idea. Think about Marcel Duchamp’s urinal turned into art—this is a similar concept. The object doesn’t matter as much as the thought and creativity behind it. Investors see this as a future asset, betting on the growing significance of the concept.


“Price Manipulation” as a Common Practice

Strategic price manipulation isn’t rare in the art world—it’s practically the norm. Here are some common tactics:

1. Insider Purchases

Artists or gallery affiliates buy the work themselves to artificially inflate its price. The anonymity of buyers often makes this practice hard to detect.

2. Proxy Bidding in Auctions

Agents bid on behalf of the seller, creating the illusion of intense demand and driving up the price.

3. Manufactured Scarcity

Statements like “This piece is no longer available” or “This model is ultra-rare” create an exclusive image, which naturally increases prices.

4. Post-Purchase Donations

Works bought for high prices are later donated to museums. The fact that a piece is part of a “prestigious collection” further enhances its reputation and market value.


Famous Examples

Here are a few intriguing real-world examples:

Banksy’s Shredded Artwork

After a Banksy piece was sold at auction, it self-destructed via a shredder hidden in the frame. Normally, damaging a work would decrease its value, but in this case, the “performance” itself became art, and the piece’s value skyrocketed.

Damien Hirst’s Auction

In 2008, Damien Hirst bypassed galleries and sold his work directly through Sotheby’s, netting approximately $220 million. However, whispers of proxy bidding and price manipulation surrounded the sale.

Jean-Michel Basquiat’s Record Sale

In 2017, Japanese entrepreneur Yusaku Maezawa purchased Basquiat’s Untitled for $120 million. This sale caused Basquiat’s entire market value to soar, but questions of market manipulation lingered.


Similar Dynamics in the Eyewear Market

This phenomenon isn’t exclusive to art—I see it in the eyewear market too. I’ve been running Makoto Eyewear in Shinjuku and Ginza for 15 years, and the vintage eyewear market often operates similarly. Sometimes I look at a pair of glasses and think, “Wait, this costs how much?”

Especially in vintage eyewear, craftsmanship isn’t always the determining factor. Sometimes, a shop creates a narrative of “high-value transactions,” and that buzz inflates prices. At first, it might be an illusion, but once customers start buying at those prices, the illusion becomes reality.


How Prices Are Created

Bold Pricing

Some shops set sky-high prices from the beginning, creating the perception that “expensive = valuable.”

Scarcity Marketing

Phrases like “This model is no longer available” or “Extremely rare” generate demand and push up prices.


What Bananas and Glasses Teach Us About Value

At the end of the day, what does price really mean? If a banana can sell for $120,000, then that price represents its value in that specific world. Similarly, if someone truly desires a pair of glasses, perhaps the price becomes secondary—the value lies in what it means to the wearer.

But it’s worth asking: Is the price a reflection of true value? Or is it a carefully constructed illusion?

Whether it’s bananas or glasses, the takeaway is the same: value ultimately depends on how you feel about it. Next time you make a purchase, think about the story behind the price—it might change how you see the world.

That said, there’s no denying that expensive purchases often feel more special. That’s a story in itself, and if it brings happiness, then maybe that’s all the value you need.

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