日本庭園における名石の役割「主石」「景石」「石組」
現在、ディズニープラスで話題のドラマ「将軍」にハマっている。毎晩「将軍」を見ないと、むずむずして寝れない。
そんな「将軍」の中で、日本庭園における石の重要性について語られる場面があって、「石」かと急に興味が湧いた。今までそれまでは、自分にとって石はただの石に過ぎなかったけれど、ドラマでは、それぞれの石が庭全体にとって重要な一部として扱われていた。そこで、日本庭園における石の役割について興味が湧き、少し調べてみたところ、とても興味深いことが分かった。自然の中で何千年もかけて形成された名石というものがあるのだ。
調べてみると、日本庭園の石は、単にそこに置かれているだけじゃない。例えば「主石」は、庭の中心的な存在で、庭全体の調和を保つための重要な役割を持つ。この主石は庭の目立つ位置に配置され、その重厚な存在感で庭全体に安定感を与える。これ、自分に置き換えてみると、自分が大切にしている目標や夢というところだろうか。いくら周りが賑やかでも、中心にどっしりとした「軸」があると、すべてがうまくいく。必ず今回の人生中に宇宙へという目標は、自分にとっての「主石」かもしれない。
そしてもう一つ興味深いのが、庭の景観を形作るための「景石」。この石は、場所によって役割が異なり、池の周りに配置されると水面を際立たせたり、橋のそばではその構造美を引き立てる。この景石のおかげで、庭を歩く人々が自然とその美しさに引き込まれるというわけだ。現実の世界でいうと、人生で出会う様々なチャンスや人間関係もこの景石みたいなのかもしれない。それらがどのように配置され、どこに現れるかによって、その意味合いが変わってくる。
さらに面白いのが「石組」。これは複数の石を自然に見えるように配置して、庭に奥行きや変化を持たせる技術だという。石の形や色、質感を見ながら、どう組み合わせれば自然の景観に見えるかを考えて配置するって、まるで人生。人生を歩みながら選択を行い、経験を積むことで、最終的には自分だけの「自然の風景」を作り出すことになるのだ。
日本庭園の石の配置がただの装飾ではなく、「無常観」や「静寂」を表現する手段だというのも深い。石が風化していく様子は、まさに自然の流れや時間の移り変わりを象徴していて、その静けさが庭全体に落ち着きをもたらす。これらのことを深く瞑想すれば、宇宙とつながることができるのではないか、実際に宇宙に出なくても、とさえ思えてくる。
結局のところ、名石や石組っていうのは、日本庭園だけでなく、自分たちの人生にも大事な役割を果たしてる。いや、だからこそ、昔の武将や将軍たちは庭園に魅了されたのだろう。自分もいつか、庭の名石のように、周りのバランスを取れる存在になれたらいいなと思う。そして、桂離宮や龍安寺など、今も残る素晴らしい庭園に実際に足を運んでみよう。そんな日本庭園を歩きながら、自分の「石」をどこに置こうか改めて考えてみたい。
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“Main Stones,” “Scenic Stones,” and “Stone Arrangement”
Recently, I’ve been hooked on the popular Disney Plus show Shogun. I can’t sleep without watching it every night. There’s a scene in Shogun where the importance of stones in Japanese gardens is discussed, and that suddenly sparked my interest in “stones.” Up until then, stones were just stones to me, but in the show, each one was treated as a vital part of the garden. This got me curious about the role stones play in Japanese gardens, so I did some research and discovered some fascinating facts. There are famous stones, known as meiseki, which have been shaped over thousands of years in nature.
What I learned is that stones in Japanese gardens are not just randomly placed. For example, the Shuseki, or main stone, is the central presence of the garden, playing a crucial role in maintaining balance. This stone is placed in a prominent position and provides stability to the entire garden with its strong presence. If I were to compare this to myself, it would be like my core goals and dreams. No matter how busy or chaotic things get, if there’s a solid “core” at the center, everything seems to fall into place. My goal of reaching space in this lifetime might be my Shuseki.
Another fascinating element is the Keiseki, or scenic stone, which shapes the landscape of the garden. These stones have different roles depending on where they are placed. Around a pond, they highlight the water’s surface, and near a bridge, they emphasize its structural beauty. Thanks to these stones, people walking through the garden are naturally drawn to its beauty. In real life, the various opportunities and relationships we encounter may be like these Keiseki stones—how and where they are placed can change their significance.
What’s even more interesting is Ishigumi, the technique of arranging multiple stones in a way that adds depth and variation to the garden. By considering the shape, color, and texture of the stones, they are placed to create a natural landscape, much like life itself. As we go through life, making choices and gaining experiences, we end up creating our own unique “natural landscape.”
It’s also profound to think that stone placement in a Japanese garden isn’t just for decoration but is used to express concepts like Mujokan (the impermanence of things) and Seijaku (tranquility). The way stones weather and erode symbolizes the passage of time and the flow of nature, and their quiet presence brings a sense of calm to the entire garden. It makes me wonder if by meditating on these things, we can connect with the universe, even without physically traveling there.
In the end, meiseki and ishigumi are not just important in Japanese gardens but also play a significant role in our lives. Perhaps that’s why ancient warlords and shoguns were so fascinated by gardens. Someday, I’d like to be like one of those stones in a garden, balancing everything around me. I also want to visit some of the beautiful gardens that still exist today, like Katsura Imperial Villa and Ryoanji. As I walk through these Japanese gardens, I’ll reflect on where to place my own “stone” in the garden of life.
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