星野誠 makoto hoshino

新しい一手が出しづらい

2023.9.23

スタートしたばかり、手探りの状態、何かに必死の時は、新しい一手が出しづらいなんて、そんなこといってられなくて何でも試していかなきゃどうにもならないけれど、何かがある程度うまくいき、問題がなくなってくると、新しい一手が出しづらくなる。

簡単に言って新しい一手がめんどくさい。これをやってたらある程度安定しているので、その時間にあえて、新たな一手を出す必要ないかな?など余計なことを考えて新たな一手がでなくなる。

で、結局硬直していくのだろう。硬直一歩手前、石化する前に常に内部のパワーを入れ替えて常に変えていかないと。

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It’s hard to make new moves
When just starting out, exploring, desperate for something, can’t say it’s hard to make new moves, have to try everything and can’t help it, but when something works to a certain extent and the problems disappear, it becomes hard to make new moves.

Simply, it’s painful to make new moves. When I do it, it’s stable to a certain extent, so why should I dare to make a new move at that point? The problem is that the player is too lazy to think of a new move.

So in the end the game becomes rigid. We have to constantly replace the internal force and constantly change it before it becomes fossilized.

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